torsdag 22 november 2012

BOOKS & DREAMS


Kulturella gunsan!

Bara en sånn sak, vem hade väl trott att jag skulle sitta i en teatersalong på Drottninggatan en helt vanlig onsdakväll, ja inte jag iaf, åtminstone inte för 10 år sedan, innan allt begav sig!

Men igår var jag bänkad,(på 1:a rad) i den anrika Skandiateatern/biografen på Drottninggatan 82 i Stockholm.

En stjärnspäckad författarkväll, med både kända och okända författare och artister för min del.
Kvällen började i en kö, strax utanför den röda mattan i ett vindpinat men ändock inte alltför kallt Stockholm.
Efter en kvarts köande, där jag hade en mycket angenäm placering fick jag äntligen och för första gången i mitt liv, beträda en röd matta omkantad av kraftiga rep som var fäst i guldstolpar. Wow :D!
Väl inne, tog jag riktning mot scenen, eller rättare sagt 1:a rad, som ännu ingen hade satt sig på.
"Reserverade", stod det på alla stolsryggar, utom fyra stycken precis i mitten och av en händelse, så var jag och mina vänner 4 st! *LER*
När klockan slog 18:00 hälsades vi hjärtligt välkomna av moderator och kvällens presentatör Carina Nunstedt.
Därefter presenterade hon gästerna en efter en och vardera fick ungefär femton minuter på sig att tala om sin bok och lite om ursprunget m m till den.

Först att landa i soffan var Johanna Westman och Jens Linder, två julnördar som de kallar sig själva. Boken "December" bjuder på adventspyssel och tipsen för bästa nyårspartajet.
Därefter, den engelska författarinnan Jojo Moyes med sin nya roman "Liver efter dig", som är en berättelse om kärlek mot alla odds.

Vi fick även en introduktion om Storytel, ljudböcker i mobilen!

Sofi Fahrman, som är programledare och modejournalist tillsammans med Julia Fors, kostrådgivare och redaktör för Wellness, presenterade sin bok där de avslöjar sina genvägar till en stark kropp och ett hälsosamt liv med mindre stress.

Lagom efter den timman var det dags för en bensträckare på 45 minuter med mingel, mat och dryck.

Andra halvlek, som vi säger inom sporten, för det var nästan lite av en sport att klämma sig fram under den där pausen, trångt så ända in i h...ete, men en bok hann jag också inhandla under den stunden medan mina kompisar gick till damrummet och pudrade näsan, eller vad de nu gjorde där.

Camilla Henemark äntrade scenen och gled elegant ner i soffan och Carina Nunstedt, satte sig jämte henne, eftersom hon har varit Camillas skugga, vän, bollplank och medförfattare till boken "Adjö det ljuva livet", om att gå från toppen till samhällets botten och om hur hon har kämpat för att komma tillbaka till livet.

Åke Edwardsson, som är pappa till kriminalkommissarie Erik Winter, var på tur med sin "Hus vid världens ände". Så Winter dog inte den där gången i sista boken!

Louise Boije af Gennäs, men nya romanen "Blå koral"- andra delen i en trilogi. En roman om stark vänskap, kärlek och ofattbar sorg.


Så, sist men inte minst var det då dags för kvällens höjdpunkt enligt mig och tydligen många fler med tanke på applåderna som ljöd när Mr.Jöback äntligen fick sätta sin lilla fasta rumpa i soffan!
"Jag kommer hem igen till jul" heter ju hans (*första*) bok, där han berättar om när han fick förfrågan om att göra en julskiva som skulle bli starten på en tuff inre resa, om smärtsamma minnen från barndomens jular, frågor kring vem han var och vad han stod för och som tvingade honom till förändring.

Efter tre väl utnyttjade timmar i dessa lokaler gick vi vidare ut i Stockholmkvällen med varsina goodiebag och böcker signerade av Peter himself, glada och nöjda, och för att inte tala om förväntansfulla inför vart nästa projekt kan leda oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar