söndag 13 maj 2012

TIDIG SÖNDAGFÖRMIDDAG I UMEÅ


Så har några dagar fortskridit här i Björkarnas stad, eller jag har på eget bevåg döpt om den här mycket snabbt expanderande staden till Rondellernas stad.
Eftersom Umeå har utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014, så har potentaterna här fått lite hybris och håller på att uppdatera staden i rasande fart.
Under de här två åren som gått har mer hänt här än under de förtio år som jag bodde här känns det som.

Knappt en gata har gått obemärkt förbi, nästan varje kvarter håller på att rustas.
Igår fick jag tillgång till en bil och körde omkring lite på måfå och bitvis svor jag alla helvetiska ramsor över krånglet och avstängda vägar som just håller på att grävas om och oranga hänvisningspilar härs och tvärs.
Riktigt skönt att jag inte behöver leva i allt detta någon längre tid, utan kan i lugn och ro återgår till min lugna värld nere i Nynäs inom kort.

Men nu på morgonen när jag tog mig en promenad "hem" från att ha "sovit" hos Sofia, så var det lugnt och skönt inne i centrum i allafall och Umeälven visade sig från sin absolut vackra sida helt solindränkt och med staden som inramning på båda sidorna.
Vackert men kallt och blåsigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar