onsdag 27 mars 2013

SWEENEY TODD


Fotograf Carl Bengtsson

PETER JÖBACK BLIR SWEENEY TODD
Den 4 december är det premiär för skräcksagan om den mordiske Sweeney Todd.
Peter Jöback gör huvudrollen och i rollen som Mrs Lovett ser vi Vanna Rosenberg.

Stockholms stadsteater.
Premiär 4 december

Från Broadway till Stockholm.

I höst sätts musikalen ”Sweeney Todd” upp på Stockholms stadsteater.
Det är en stor utmaning, säger Peter.
I höst storsatsar Stockholms stadsteater då musikalstjärnan Peter Jöback, axlar rollen som Sweeney Todd.
Han spelar en hämndgalen barberare som skär halsen av sina kunder i sin raksalong och gör köttpajer av kropparna.
Det känns skitkul.
Jag gillar att utveckla mig själv och göra helt nya grejer.
Och sångmässigt är det en stor utmaning för mig där jag får använda ett helt annat register, säger Peter Jöback.

Musikalen har tidigare visats i Malmö och Göteborg. Men det är första gången som den sätts upp i Stockholm.
Jag och Benny (Fredriksson, teaterchef) har pratat om detta i fem år. Det är en av de bästa musikalerna som finns. Och det var därför jag ville göra det här. Den har så många bottnar och spännande musik, säger Peter Jöback.

Men innan repetitionerna drar igång i höst ska Peter hinna med att göra Broadwaydebut. Under fem månader ska han spela den manliga huvudrollen i ”Fantomen på operan”.
Jag åker till New York på onsdag, säger han.

”Känns oslagbart”
Vanna Rosenberg, kommer att spela Sweeney Todds pajbakande medhjälpare Mrs Lovett. Hon har gjort några musikaler tidigare, men aldrig i ett så stort format.
Att få jobba med Peter, Mr Musical, känns oslagbart. Han är idérik, engagerad och närvarande och jag får en boost av det, säger hon.

Regissören Tobias Theorell beskriver musikalen som ”äcklig och otäck”.
Men den ska aldrig bli obehaglig att titta på. Vi hoppas att publiken blir skrämd, fast på ett underhållande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar