söndag 17 mars 2013

TJUVSTART!





Jungfru Marie bebådelsedag (traditionellt Vårfrudagen,
och tidigare i Skåne Frue dag), Herrens bebådelse, är en kristen högtid som firas nio månader före jul.
Dagen firas för att högtidlighålla att Maria genom ärkeängeln Gabriel fick veta att hon var havande med Jesus.
Jungfru Marie bebådelsedag firas i många kyrkor den 25 mars,
med vissa undantag beroende på påskens inträffande.
I Svenska kyrkan firas dagen numera på söndagen som infaller 22–28 mars.
I Sverige har den gamla benämningen Vårfrudagen gett upphov till Våffeldagen,
som alltjämt infaller den 25 mars.

Men enligt mig almanack inföll den i dag den 17 mars och vad göra!
Jo äta en våffla på Lövhagnes caffè.
OM allt hade varit i sin ordning med gamla gunsan,
så hade jag ju naturligtvis med apostlahästarna färdats den alldeles underbara vägen till det ovannämda caffèet, men tack vare svåger Ove,
ja jag har två svågrar här nere som förbarmar sig över mig med skjuts också, samt Mia.
Väl där ute, slöt vi upp med systerYster Pia som powerwalkade dit ut.
Vi smaskade i oss varsina härliga våfflor med tillhörande sylt och grädde samt en mugg kaffe.


Skönt att lämna soffa för några timmar och glömma bort min ömklighet,
åtminstone lite!



Och visst är väl ändå våren på väg, om ändock lite trevande som sagt, för vad skådade mina ögon när vi fikat klart och återvände till Fabian/bilen, om inte hundskit och knoppar som mödosamt tittar fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar