måndag 27 januari 2014

PÅVÄG TILL SJUKAN


Idag var det dags för ännu en besiktning, lungfunktion!
Sist jag gjorde det var faktiskt ända sedan slutet av 2010, när jag precis hade blivit en Stockholmare inom sjukvården.
När jag bodde i Umeå, fick jag göra den här undersökningen vart annan år, men det är annat här nere.
Det är kanske inte konstigt att NUS/Norrlands Universitets sjukhus har blivit utsett till bästa sjukhus.
Och apropå det, hur knöligt kan det vara?
Att jag som bor ända nere i Nynäshamn ska resa ända upp till Karolinska sjukhuset i Solna för en rutinkontroll, när Huddinge är närmare.
Nå till nästa gång, när nu det bli, om jag behöver det då, eller om jag sitter där uppe och dinglar med benen över kanten på en moln, eller nått. Då kanske jag hamnar på Huddinge.
Nog om det!
Pendeln från Nynäsgård 11:25, anländer T-centralen 12:26, rusar upp till Karlaplansviadukten och tar buss 59, som går direkt till KS. En bussresa genom stan som inkluderade diverse sightseeing förbi betydande sevärdheter, som tex. Stockholms Stadsteater, där den kritikerrosade Sweeney Todd går nu föresten. Om det mot förmodan är någon som missat den, så rekommenderas den å det varmaste.
Men sedan höll jag nästan på att krevera när jag anlände sjukhuset.
Fan, dessa ombyggnationer, urusel skyltning, baracker, skitigt och helt galet. Och mitt i allt detta, där jag kommer, stressad, förvirrad och aningen förbannad, så dyker det upp en gubbe ur en liten kur, mitt ute i sörjan och kylan. "Hej, kan jag hjälpa dig, vart är du på väg?" Tänk att de finns flera sådana där utsända lite här och där placerade för att hjälpa oss, just när vi håller på att bryta ihop.
Han beskrev vägen för mig på en klingande norrlänska, mot en kram i betalning och naturligtvis fick han den.
När jag var klar med min lungfunktionsundersökning, som tog ungefär en timma, gick jag förbi norrlänningen igen och tackade för hjälpen och språkade med honom en stund och det visade sig att han var från Umeå och visste precis vad och vem och där och han och hon å att vi var årskamrater.
Därefter kastade jag mig på buss 59 igen, ner mot T-centralen.
Anlände 15:30.
Fortsättning följer.........................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar