tisdag 21 januari 2014

KRAMDAGEN



World Hug Day - började i USA 1986 och har sedan dess uppmuntrat vänner och främlingar att mötas i en kram den 21 januari varje år.
Dagen firas för att uppmärksamma kramen och dess betydelse, både psykiskt och fysiskt.

Studier visar att fysisk kontakt med andra människor har många fördelar för hälsan. Kramar kan hjälpa till att öka immunförsvaret, minska risken för hjärtsjukdomar och ger framförallt kvinnor en lägre halt av stresshormonet kortisol.

Enligt Wikipedia finns det studier som visar att par som kramas i 20 sekunder ger högre oxytocin, och att de par som lever i en kärleksfull relation har de högsta ökningen av oxytocin i kroppen, enligt Wikipedia.


Tänk så typiskt svensk jag är ändå, jag som trodde att jag var modig nog att bryta mönstret, åtminstone för en dag, nähhäädå, samma tråkiga gunsan!
Och alla andra som jag mötte var precis lika svenska som jag trots att kanske hälften av medborgarna här i Nynäshamn har invandrarbakgrund.

Min dagliga promenad tog mig först ner till Intersport-butiken, jag är nämligen ute efter ett par vandra-runt-Ringvägen-kängor. Ingen napp och ingen kram, bara lite snack!

Därefter tog jag mig in till centrum och till eurosko, lika magert där!

Men det är ju upp till mig om det ska bli några kramar, oftast i allfall, så här sitter jag nu i sena timmen helt okramad.

Jag får ge mig själv en extra go och hjärtlig kram på sängkanten om en stund istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar