söndag 12 januari 2014

FILMTAJM!


Nu var det ett tag sedan jag beslöt mig för att gå på vår lokala biograf, Bio Vågen, här i Nynäshamn. Äntligen fick vi, jag och kompis Mia med man, tag på biljetter till 100-åringen! När det var premiären, var jag uppe i Umeå och då var det inte läge att böka och krångla med biobiljetter, buss och bök. När jag kom hem hit var det slutsålt till sista föreställningen, men turligt nog blev det två extra föreställningar kväll.
För några år sedan köpte jag den som pocket och skrattade nästan halvt ihjäl mig åtminstone 3/4 av boken, så jag hade höga förväntningar på filmen.
Till min lycka grusades dom inte, förväntningarna alltså! Efter knappt två timmar lämnade vi biosalongen proppfulla av glädje i bagaget. Det var såååå himla skönt att få tokflabba så där ända nerifrån tårna och upp till hårfästet, ty det var alltför länge sedan.

Efter ett långt och händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på ett ålderdomshem i tron att det blir hans slutstation. Problemet är bara att hans hälsa fortfarande är utmärkt och dagarna blir därför alldeles för trista. När firandet av Allans hundrade födelsedag närmar sig, vilket Allan själv inte är det minsta intresserad av, tar han chansen och flyr sin tråkiga vardag.

En rad händelser drar istället in Allan på en galen och oväntad resa kantad av ett gäng kriminella, mördare, en väska full av pengar, en elefant och en inkompetent polis. För vem som helst hade detta varit ett livsäventyr, men med Allans bakgrund är det ungefär som vanligt. Inte bara har han bevittnat några av historiens viktigaste händelser, han har även spelat en nyckelroll i dem. Vi får följa Allans tidigare eskapader och dess otroliga påverkan på historien, hur han bland annat hjälpte till att uppfinna atombomben samt blev god vän med allt från amerikanska presidenter till ryska tyranner.

En underbra rolltolkning av Robert Gustavsson.
Men alla de andra underbara skådespelarna såsom
Iwar Wiklander, Mia Skäringer, Ralph Carlsson,
Johan Rheborg och David Wiberg gjorde att filmen fick en stark 5:a från mig.
Och ett extra + i kanten för att jag fick skjuts hem i snålblåsten och snöytan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar