tisdag 19 juni 2012

ALMEDALEN



Bland näckrosorna i dammen i Almedalen vilar ett andpar på en hemlighet!
Något som ingen ännu vet att det har hänt.
Jag sitter i gräset och njuter av solen som äntligen värmer mitt blåskimrande, skrynkliga och torra skinn. Plötsligt sticker det till i min vänstra fotsula och jag rycker till av smärtan som tilltar och övergår i en brännande smärta.
Jag upptäcker ett litet bi som ser skapligt vimmelkantig ut, så jag inser att jag har blivit biten av den lilla jäkeln.
Jag sätter mig i skräddarställning för att försöka se om det fanns någon gadd kvar på insticksstället och mycket riktigt, där såg jag en liten, liten gadd, men alltför liten för att jag skulle, trots mina långa naglar, lyckas lirka ut den.
Den brännande smärtan fortsatte, så jag gick ner till dammen, satte mig på kanten och stoppade ner foten i det svalkande vattnet.
Då, just där, strax intill strandkanten bland näckrosorna, guppade det en grön systemkasse, vars innehåll är upprinnelsen till hemligheten som tyvärr änderna inte kunde förtälja.
Endast till mig förstås!
Så nu har jag något att fundera på om var resten är och vad det är som ingen ännu har saknat, eller!
I vilket fall, så reser jag hem till lilla Nynäshamn i morgon, så jag får väl fortsätta gräva där.
Svandammen har kanske gröna systemkassar ihopknytna och guppande också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar