torsdag 17 januari 2013

FJÄDRARANAMMA!


Idag när jag äntligen tog mig ut, jo det kan bli lite sent ibland, lång startsträcka om man säger, ja ca 12:00 ungefär.
Men herregud vad det är skönt när man äntligen står där ute i friska luften, snön bländar och temperaturen är precis så där alldeles perfekt, runt 4-5 minusgrader och så mötas av ljudet från fiskmåsarnas höga skrik!
Vilket håll, höger eller vänster, eller bakåt, alltså förbi återvinningscontainerna?
Det får bli containerna, för nu ligger det nysnö där, så jag slipper se skiten som är spridd runt omkring.
Så hör jag vårfågelsång, den där fågeln som börjar sjunga någon gång i mitten av februari uppe i Umeå, alltså en månad senare än här. Jag kan aldrig lära mig vad den fågeln heter, från det ena till det andra!
Fan vad det är skönt när stegen flyter på och jag känner att jag kan sänka ner axlarna och räta på ryggen på min promenad ner mot centrum.
Tittade som alltid på vad klockan var när jag startade,(kontrollbehovet)och när jag var frammen vid korsningen Centralgatan, Skolgatan, så hade det gått exakt 15 minuter.
8 minuter senare, framme nere vid hamnen!

Underbart att ha så nära ner till öppet vatten och mötas av ännu mer fjäderfän!
Änder, änder och ännu mer änder och mitt bland dem en svanungen, för det måste det ju vara!

Lite längre fram, i aktern på restaurangbåten Freja, fick jag ett glatt återseende, den vackra Mandarinen som samsades med ännu mer änder, vanliga änder!
Vårvintern har anlänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar