torsdag 24 januari 2013

NU ELLER ALDRIG


Utan betänketid, rätt på röbetan!
Kanske inte riktigt så, men nästan!
Men nu tänker jag försöka ta mig i kragen igen, ett nytt försök till ett friskare och sundare liv.
Efter precis två veckors intag av levaxin och D-vitamin i form av luman där uppe på himlen under mina promenader och peppar, peppar ta i trä, inget virus som vandrar fram och tillbaka i kroppen just nu!
Nya tag, på order av min reumatenläkare, "du måste börja träna styrka Gun"! Jo jag vet, men och åter, men!
Det gäller att jag går ut försiktigt och inte har alltför höga krav, så att jag tappar motivationen när det känns ont både här och där. Det ska vara roligt, inte ett straff att gå dit!


Träffade Eric Thölix
Gyminstruktör med intresse och erfarenhet av att göra ett jobbigt, men roligt träningsprogram, speciellt för mig som är senior. Som ledare i Tai Chi och Qui gong har han ofta arbetat just med seniorer i grupper.
Hans grundprogram är inriktat på funktionell träning d.v.s. att träna kroppen tillsammans med hjärnan för att bättre klara av vardagen. Samtidigt som man ökar sin styrka så tränar man balans, koordination, stabilitet och smidighet.
Ett av de mera långsiktiga målen med träningen är att stärka och nybilda kroppens korta muskelfibrer. Just de fibrer som blixtsnabbt aktiveras när du plötsligt behöver maximal kraft under kort tid t.ex. för att parera när du snavar eller halkar.

Håll tummarna att jag lyckas utmana mig själv det närmaste halvåret!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar